NZ
Text

Im Dunkeln*

«Facts only matter in so far as they allow the artist to find the way into something hidden behind them».

K.Edschmid «On Expressionism in literature and new poetry».

Our vision of the world around always comes through the lens of our personal experience. However, frequently we even do not notice that our thoughts and associations depend to a large extent on “ready” images, which we memorized some time ago. We are surrounded by images taken, constructed or invented by somebody and those images mix with reality. The details are being faded in this stream; it becomes a shapeless mass, almost imperceptible on the periphery of our consciousness.

"Metropolis" by Fritz Lang became for me such association, which appears of itself, as if from nowhere. Endless stream of people day by day repeats the same route. A human flows into the crowd. He becomes a part of huge mechanism and lapses into unconsciousness. When the feeling of reality disappears, the emptiness is filled by something unknown.

German language, which I am familiar with since my childhood, became for me an additional level of the perception of this film and provided a lot of personal connotations. Additionally, the captions became independent images – a spectator can fill it with his own content.

It was interesting for me to observe what is happening at the interface of different types of images: documentary photographs and fantastic, stylized film. When we watch “Metropolis” today, some scenes may appear too extravagant, too histrionic. However, after they became stills and were placed into a new context, images got rid of artificiality and came alive. In contrary, documentary photographs lost their straightforwardness, took new meanings. Pictures together seem to be fluctuating between movement and stillness, merging together.

_______________________
* In the dark (German)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Im Dunkeln*

«Факты имеют значение лишь настолько, насколько позволяют художнику проникнуть в сокрытое за ними».

К.Эндшмид «Об экспрессионизме в литературе и о новой поэзии».

Наше видение окружающего мира всегда проходит через призму личного опыта. При этом зачастую мы даже не замечаем, что наши мысли и ассоциации сегодня во многом определяются когда-то запомнившимися "готовыми" образами. Кем-то снятое, сконструированное, придуманное, окружает нас повсюду и смешивается с реальной жизнью. В этом потоке уже стираются детали, он превращается в бесформенную массу, едва улавливаемую где-то на периферии сознания.

"Метрополис" Фритца Ланга стал для меня той самой ассоциацией, которая в определенный момент приходит сама собой, как будто бы из ниоткуда. Бесконечный поток людей, изо дня в день повторяющий один и тот же маршрут. Человек вливается в толпу. Он становится частью огромного механизма и впадает в полубессознательное состояние. Когда ощущение реальности пропадает, образовавшаяся пустота заполняется чем-то неизвестным.

Для меня дополнительным уровнем восприятия стал немецкий язык, знакомый мне с детства и имеющий множество личных коннотаций. При этом среди других изображений титры остановленного фильма также превращаются в самостоятельные визуальные образы – каждый зритель может внести в них свое наполнение.

Мне интересно наблюдать за тем, что происходит на стыке разных типов изображений: документальных фотографий и фантастического, стилизованного кинофильма. При просмотре «Метрополиса» некоторые сцены сегодня могут казаться нелепыми, слишком наигранными. Но остановленные и помещенные в новый контекст, кадры из фильма избавляются от своей искусственности и оживают. Документальные фотографии, напротив, теряют свою прямолинейность, впитывают новые смыслы и заставляют задуматься. Все вместе как бы колеблется между движением и неподвижностью, сливаясь в единый образ.

_______________________
* [им дункэльн] - в темноте (нем.) hide