NZ
Text

Wordless

Separation. From the beginning of pregnancy and until the birth mother and her baby are a single whole. Subsequently the baby comes into being, separates and becomes a new human. During some time after the birth it does not identify himself separately, but gradually a physical separation shall be followed by a mental one.

Impossibility of knowledge. It is assumed, that parents should know everything about their children. I am making pictures of my daughter since her birth, looking at them, trying to understand some hidden process. But I can only understand, how little can be known. It is hard to believe, considering the biological and psychological connection between the mother and the child. But with a new human being a new world appears, always changing and travelling in an unknown path.

Ethics. Photography – it is an appropriation of somebody’s visual representation. And moreover, photography without the model’s consent or knowledge is spying. It is an unavoidable distortion through the lens of the author’s subjective vision. At some moment it becomes unclear either the photographs represent the model or the author. In this respect photographs of small children are unethical - it is a kind of fraud, theft from somebody, who cannot defend himself.

Language. When the child reaches the talking stage transition period finishes. Now, when I take my camera and I hear “Mom, make a picture of me” it becomes obviously that with acquisition of language something has dramatically changed. On the one hand the photographer has been noticed, there no possibility to keep up appearances. On the other hand a man learns words in order to explain his thoughts and communicate other people. It would seem that everything gets clearer now. A mystery disappears. But at the same time a person gets his own inner world, which is closed for the others.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Без слов

Разделение. С момента зачатия и до рождения мать и ребенок являются одним целым. Потом ребенок появляется на свет, отделяется и становится новым человеком. В течение какого-то времени после рождения он не осознает себя, но постепенно вслед за физическим разделением происходит разделение на уровне сознания.

Невозможность познания. Кому как не родителям знать все о своих детях. По крайней мере, так принято считать. Я делаю фотографии дочери с самого ее рождения, смотрю на них и пытаюсь понять какие-то скрытые процессы. Однако я лишь понимаю, как мало можно знать. В это трудно поверить, с учетом того как сильна биологическая и психологическая связь матери и ребенка: когда-то, еще совсем недавно, это было частью тебя. Но с появлением нового человека появляется новая вселенная, которая постоянно меняется и движется никому не известной траектории.

Этика. Фотография – это «присвоение» чужого визуального образа. А фотография без согласия со стороны фотографируемого или без его ведома – это еще и подглядывание. Кроме того, это неизбежное искажение сквозь призму субъективного видения автора. В какой-то момент становится непонятно – отображают ли фотографии того, кто на них изображен, или того, кто снимает. В этом смысле, фотографии маленьких детей неэтичны - это своего рода обман, кража у того, кто не может защититься.

Язык. Когда ребенок начинает говорить, переходный период заканчивается. Теперь, когда я достаю фотоаппарат и слышу при этом: «Мама сфототируй меня», стало очевидно, что с обретением языка что-то кардинальным образом изменилось. С одной стороны фотограф замечен, уже нельзя делать вид, что ничего не происходит. С другой стороны человек осваивает слова, чтобы объяснять свои желания и общаться с другими людьми. Казалось бы, теперь все становится более понятным. Пропадает какая-то загадочность. Но при этом у человека появляется внутренний мир, который потому и называется внутренним, что он закрыт для других. hide